A mandalák világa hatékonyan segíti a racionális világhoz szokott (arra nevelt) emberek világképének kiteljesedését, a holisztikus, az analógiás gondolkodás elsajátítását. Az emberiség már nem képes a tudomány, a racionális gondolkodás, a vízszintes világkép segítségével megoldani azt a számtalan társadalmi és emberi problémát, amellyel ma szembesülnie kell. Szüksége van a függőleges világképre (Rüdiger Dhalke) is a teljesség, az élet emberibb és tartalmasabb megéléséhez.
A teljességre törekvés folyamata természetes egyediességhez vezet, Jung ezért nevezte el ezt a folyamatot individualizációnak. Így ébred rá az ember saját erejére és lehetőségeire, így alakulhat ki a személyiség és a mély én között harmonikus kapcsolat.
Jung szerint a mandala alapmotívuma a személyiség központjának megtapasztalása, valamiféle középpont, ami mindennel összefüggésben van, és az abból kiáradó energia ellenállhatatlan kényszerben mutatkozik meg, hogy törekszünk azzá válni, amik vagyunk.
A mandalafestés a teljesség, a belső egyensúly, és az erő felismerésén keresztül tud bennünket megnyugtatni, ellazítani, kreatív energiánkat mozgósítani, és gyógyítani.
A csodálatos formák és színek milliárdjai pedig segítenek kifejezni önmagunkat és érzéseinket megélni. Szürke hétköznapjaink örömei, kudarcai, csomói festés közben láthatatlanul feloldódnak a formák és színek változatos világában, és energiával, alkotóerővel, jó kedvvel és tenni akarással töltenek fel, hogy tetteink bölcsebbek és mi magunk boldogabbak lehessünk.
A mandala néhány alapformájának a jelentése:
A kör középpont nélkül az ismeretlen nem-létezőt jelenti.
A kör közepén lévő pont szimbolizálja a létezőt, az időtlent a maga tökéletes állapotában. Az ősi bölcsesség egy ragyogó pontról beszél a holdvilág nélküli égbolton. Így lehetséges felfogni a középen lévő ragyogó fehér pontot, mint a szellemi-isteni tudatosság fénylő magját, a szent kör és az ős-sötétség közepében, erővel telve.
A kör középpontjából kiinduló spirális és sugár irányú vonalak azt jelentik, hogy a középen lévő tudatos mag isteni fénnyé alakul. A szellem lángja kiáramlik a sötétségbe és a teremtés mandala-kereke mozgásba lendül.
A vízszintes vonal (a kör átfogója) jelképezi az ősanyai lényeget a mindent átfogó végtelenségben, a körben.
A függőleges vonal (a kör átfogója) jelenti az isteni, mindent átható energiát.
Az egymásra merőleges két vonal azt jelenti, hogy a mindent átható szellem és az ősanyai lényeg megteremti a kozmikus keresztet vagy világkeresztet.
A svasztika a kereszt egy variációja és az állandó mozgásra utal - minden folyik. Ameddig a Teremtés folyamatban van, semmi sincs nyugalomban, minden energia.
Yin-yang szimbólum: minden létező polaritása, a pólusok kiegyenlítődése, a tai-chi. A yin a női princípium, tartalmaz valamennyi yangot és a yang, a férfi princípium magába zár némi yint. A yang és a yin, a világos és a sötét egymásba simul köralakú teljességben.
Itt találhatóak kezdőknek színezhető mandalák is:
http://mandalas.freeweb.hu